Полив’яні кахлі 1884 р.
Кахлі. 1884 р.
Майстер – Пилип Явдак
Глина, полива, формування, розпис
31 х 20 х 6
с.м.т. Котельва, Котелевський р-н, Полтавська обл.
Фондове зібрання полив’яних кахель Полтавщини у Національному музеї народної архітектури та побуту України представлено унікальним пічним комплексом 1884 року. Цей комплекс відомого полтавського кахляра Пилипа Явдака у фондовому зібранні музею нараховує 289 кахель, куди входять і два запропоновані до розгляду екземпляри кахель. Загалом, у літературі зафіксовано сім пічних комплексів цього майстра, два з них зберігаються у музеях України - столичному скансені та у заповіднику українського гончарства в Опішному Комплекс 1884 року виготовлення поталанило віднайти та перевезти до НМНАПУ Заслуженому працівнику культури України, науковому співробітнику музею Олексію Долі.
Запропоновані до розгляду дві кахлі Пилипа Явдака, виготовлені з рожевого черепка, прямокутної форми, лицьовий бік обох оздоблений підполив’яним розписом, який зв’язаний між собою сюжетно. Нижня кахля датована 1884 роком, обрамлена рамкою з двох чорних смужок між якими ланцюжковий орнамент світло-коричневого кольору з прямокутним вигином для датування. Над датою, по центру, на чорних стебельцях шість листочків зеленого кольору. Центральне стебло йде вертикально вверх, продовжуючи сюжетну лінію «дерева життя» з листям та квітами на верхній кахлі, з обох боків стебла зображені дві пташки у зелено-коричневих кольорах, обернені одна до одної. По боках кахлі обрамлення з ланцюжків у рамках, які разом зі стеблом є продовженням розпису наступної кахлі. Зазвичай, Пилип Явдак, проявляє свою віртуозність в композиції розпису печі, подаючи кожен раз різні варіації тих чи інших зображень (виткі стебла з гілочками, листочками, букетики квіточок, стилізовані яблучка, хмелеві кривульки, гусячі лапки), але жоден розпис не повторюється шаблонно. Композиція з «деревом життя» у нішах повторювалася по висоті ніші декілька разів. Характерним у оздобленні пічних комплексів кахляра було датування кахель центральної ніші, як це ми бачимо і на представлених кахлях.
Неперевершені зразки робіт полтавського кахляра Пилипа Явдака можуть і на сьогоднішній день слугувати як приклад у оздобленні сучасних інтер’єрів архітекторам та художникам-дизайнерам, що говорить про тісний зв’язок минулого мистецтва з сьогоденням.
Текст – Тамара Русінова, Людмила Назаренко
Фото – Володимир Савич